AnnaKarin Svensson är textilkonstnär.
Hon arbetar främst med fritt broderi i varierande form och format. Hon utgår ofta från fotografier från släktalbum och med sytrådens hjälp skissar hon upp sin bild direkt på tyget.
Men hon är också en samlare och en tingens ordnare.
Hon plockar, samlar och lägger på rad. Tillverkar föremål, hjärtan, bollar i textil som hon likt en antikvarie vill visa upp och ge en historia.
Hon söker ett ursprung, ett släktskap, ett förhållningssätt till de skärvor av liv vi håller i våra utsträckta händer. Ett försök att ordna det stycke av liv som vi fått, de trådar av gemenskap som vävts genom generationer. De sår som behöver sys samman och det trasiga som tråcklats ihop i det som är just vårt livs historia.
Livstycken - objekt och broderi
Keramik - screentryckt och högbränt samt även en del rakubränt
I en tid när man avstår från umgänge och annat stimulerande, händer nåt med hur man tar emot intryck. Man öppnar upp sina sinnen och tar emot mer. Mindre händelser i närheten kan bli nästan överväldigande. Många skogspromenader har få gett motiv till min utställning. Jag fotar och bearbetar bilderna i datorn, och gör sedan fotoscreentryck på keramik. I arbetsprocessen händer det motsatta att mycket information försvinner från bilden och det blir ett svartvitt mönster.
Mycket arbete sker också på drejskivan. Till denna utställning har jag drejat enkla cylindrar för att kunna sätta dit screentrycken.
Jag trycker på ett silkespapper med infärgad lervälling, engobe. Sen lägger jag silkespapperet mot leran och gnuggar försiktigt fast bilden. Sista momentet är glasyrbränningen, som alltid är spännande för keramiker då det är svårt att helt styra resultatet.
I utställningen har jag tagit med vaser och fat där fem glasyrer gett ett varierande färgspektrum. Två av glasyrerna är baserade på aska från min egen öppna spis.
Kontakt:
Annica Danielsson Almén
Mejl: annica_almen@hotmail.com
Hemsida: annicada.nu
Skogspromenaden
Bildvävar och teckningar
Lill Sjöström visar verk producerade under den besynnerliga coronatiden.
Istället för att gå till ateljén och måla började hon teckna stora bilder hemma. Först i frustration över det rådande tillståndet. Sedan i en sorts ro och tillfredsställelse över att kunna skapa någonting trots allt. Trots det "vanliga" som saknas i den dagliga tillvaron. Trots hemska händelser här hemma och långt borta. Det blev olika motiv, både sådana hon tidigare målat eller vävt och helt nya.
Det fanns/finns under denna pandemiperiod gott om tid att lyssna och läsa, se och reflektera, minnas och längta.
"TID" har växt fram som ett gemensamt tema.
Lill Sjöström har egentligen alltid skissat och målat, men aldrig tidigare tecknat bilder till en utställning.
Kontakt:
Lill Sjöström
Mejl: lillsjostrom[at]hotmail.com
Hemsida: www.lillsjostrom.com
TID OCH EVIGHET
Diverse
Kolbeinn Karlsson är en serietecknare och konstnär som arbetar med teman kring kropp och gemenskap, och sätter gärna dessa i experimentella ytor där innebörden förändras. I serier, animerade kortfilmer och performance berättar han sagoliknande sinnliga historier om kroppar, miljöer, sociala mönster och identiteter i förändring.
2017 gjorde han det uppmärksammade verket ”Badhusdagbok” på fridhemsplans tunnelbanestation, där teckningar av nakna manliga kroppar visades upp i ett stadie av passivitet, i kontrast till den hektiska tunnelbanemiljön.
”I månskenet dansar vi med monstren” sattes upp i augusti 2020 på klostergatan. Verket är en hyllning till författaren och illustratören Maurice Sendak, och rör sig tematiskt kring begrepp som gemenskap och identitet. Detta ledde till en serie fördjupande kringarbeten som tidigare aldrig ställts ut. Utställningen blir både skisser och nya verk gjorda utifrån arbetet kring de två nämnda verken.
Kontakt:
Kolbeinn Karlsson
Mejl: kolbeinnkarlsson[at]gmail.com
Hemsida: kolbeinnkarlsson.tumblr.com
Monstren, kroppen och skogen
Till Laura Aguilar, Kolbeinn Karlsson, 2019
Interaktiv performance art
Meline Höijer Schou är en multidisciplinär konstnär verksam såväl i Sverige som internationellt. Hon kommer från måleriet från början men arbetar idag även med foto, kortfilm, design och performance. Hennes kortfilm See you in my art har vistats på filmfestivaler internationellt och den blev startskottet på att arbeta med flerfaldiga uttryck.
Den genomgripande anledningen till varför hon håller på med konst är en vilja att undersöka bevekelsegrunder. Hon vill både utmana och tillåta ett skav att finnas och brinner för att undersöka om det finns skönhet där hon bor. Hon är intresserad av att fånga det som inleder eller avslutar innan utgången är fullt synbar. Hon vill lämna utrymme för ambivalens hos betraktaren och vill göra den gemensamma resan bitvis ansträngande. Hurdan kommunikationen blir så har den skett och tillåts ske. Hon ser konsten som ett slags interaktiva pratbubblor.
Den kollektiva sfären och det som kan kommuniceras däri, är det som fångat hennes konstnärskap just nu och utställningen på Galleri 1 kommer att innebära en interaktiv resa med fokus på att läka kollektivet.
Kontakt:
Meline Höijer Schou
Mejl: melineart[at]outlook.com
Hemsida: http://www.melineart.com/
Instagram: @melineart
Collective Healing
Bilder och installationer i rå lera och keramik.
Henny Linn Kjellberg är keramiker och konstnär. Hon arbetar huvudsakligen med skulptur, installation, utställningar, rumslig gestaltning och verk för offentlig miljö. Hennes bas är inom keramiken men hon är verksam i det expanderade keramiska fältet som sträcker sig utanför gängse konsthantverksnormer och närmar sig samtida bildkonst och skulptur.
Det rituella inslaget i arbetet med leran har alltid varit en viktigt i hennes verk, det repetitiva, handens rörelser, fingeravtrycken som lämnats på det brända materialet. Samtidigt strävar hon alltid efter att verken tar spjärn mot eller interagerar med platsen de visas på.
Tematiken i hennes verk rör sig inom ett brett spektrum - personliga berättelser, sociologiska fenomen, historia och många fler.
I utställningen UNSOLID GROUND utgår hon ifrån lerans geologiska berättelse, leran som sediment på det som en gång var sjöar och havsbottnar och kring fenomenet kvicklera, en salthaltig lera som vid yttre påverkan snabbt kan förändras i sin molekylära struktur och bli flytande. I början av 2021 skedde ett förödande lerskred i norska Gjerdrum.
Bilden av det enorma mörka skredområdets kontrast mot det omgivande vita vinterlandskapet etsades fast i mig. Den mörka underjorden som river med sig allt i sin väg, träd, hus, människor. Leran som en urkraft. Jag vill undersöka, både idémässigt och visuellt, vad som händer när leran under jorden på ett ögonblick transformeras från fast till flytande.
Kontakt:
Henny Linn Kjellberg
Mejl: info[at]hennylinn.se
Hemsida: www.hennylinn.se
Unsolid ground
Detalj, 2021, Henny Linn Kjellberg
YLVA DAHLMAN
EVA DOUHAN LUNDQVIST
EVA JONASSON
INGRID ORLOWSKI
DET ÄR JAG SOM ÄR DEN MÄNSKLIGA FAKTORN är en utställning, som väcker frågor om de mänskliga kvaliteternas plats i en alltmer digitaliserad och teknikdominerad omvärld.
Projektet startade som en oro över teknikens påverkan på människors liv och övergick alltmer till en hyllning av de kvaliteter som är genuint och unikt mänskliga. Ledord har varit förändring, flexibilitet, osäkerhet, nyfikenhet, gemenskap och öppenhet.
Konstnärerna träffades en gång i veckan under två års tid och arbetade utan övergripande plan. Varje nytt steg bestämdes efterhand och i relation till den mänskliga faktorn.
Begreppet den mänskliga faktorn saknar på svenska en värderande innebörd men tolkas oftast negativt. Tekniska misstag förklaras och ursäktas med den mänskliga faktorn. I många fall är det också den mänskliga faktorn som räddar situationer där tekniken går fel. Om det talas det mer sällan.
I den här utställningen visar konstnärerna att mänskliga misstag är en del av det unika, vackra och oersättliga i att vara människa. Misstag är nödvändiga för allt nyskapande och den mänskliga faktorn är en resurs.
Utställningen har fyra delar:
Gestalter är ett rum fullt av bilder, filmer och skulpturer, som visar det komplexa med att vara människa i ett sammanhang.
Kuben består av etthundra kvadratiska bilder som visar anpassning, lyhördhet och överraskning.
Pelarna representerar fyra olika aspekter av att vara människa här och nu.
Katalogen visar balansen mellan gemensamt och individuellt i text och bild.
DET ÄR JAG SOM ÄR DEN MÄNSKLIGA FAKTORN
UTSTÄLLNINGSPROGRAM
Existentiellt samtalscafé
Samtal om den mänskliga faktorn
Samtalsledare är Susanna Westman, existentiell vägledare
6 november 16-19, Galleri I & 2 & STUDION
Anmälan >>
Workshop 1
Kreativt skapande kring temat:
Den mänskliga faktorn
Workshopens ledare/konstnärer är Eva Douhan Lundqvist och Ingrid Orlowski
7 november 14 -17 Galleri I & 2 & STUDION
Anmälan >>
Workshop 2
Kreativt skapande kring temat: Jag, vi och alla de andra
Workshopens ledare/konstnärer är Eva Douhan Lundqvist och Ingrid Orlowski
14 -17 Galleri I & 2 & STUDION
Anmälan >>
Visningar
Visning av utställningarna sker tiderna
Onsdag – fredag kl 17.00
Lördag – söndag kl 14.00
Kontaktperson
Ylva Dahlman ylva_dahlman@outlook.com
Instagram: @studio_eyei
Gestalter, (under arbetets gång) 2020 - 2021
Vernissage och invigning
med bubbel och snacks
Lördagen den 27/11 12-16
13.00 Digitalt samtal med Prof. Olav Eklund, Åbo Akademi Universitet om hans arbete med CCUS (Carbon Capture Utilization and Storage) i stort och med CO2Zero i synnerhet.
14:30 Workshop med The Globe of Action, ett verktyg för de globala målen (SDG), med max 7 deltagare, under ledning av tekniker Fredrik Borg och konstnär Martin Lima de Faria.
15.00 Föreläsning på plats av forskare Henric Carlsen, SEI (Stockholm Enviromental Institute) om Cross Impact-matrisen för SDG-arbetet och för The Globe.
I utställningen SustainARTillery+ har konstnären och innovatören Martin Lima de Faria under många års samarbete med forskare och hållbara organisationer ställt sig frågan: kan konsten vara ett vapen för en hållbar värld?
”När jag fick glädjen att gå Uppsala Innovation Centre’s program med min koldioxidabsorbent, så slog det mig: tänk om jag kunde kombinera detta med ett konstverk som visualiserar processen att få koldioxid till net zero? Där började den konstnärliga processen…”/Martin Lima de Faria
CO2Zero är troligen världens första CO2-absorberande verk som innovativt visualiserar CO2-reducering till net zero. Ett jordklot som suger åt sig koldioxid och ju mer den absorberar, desto mer träder hav och länder fram på jorden. Och när klotet absorberat klart kan den komposteras eller bytas ut mot ett nytt. Prototypen är skapad med forskare inom CCUS (Carbon Capture and Storage) i Europa m.fl och Prof Olav Eklund vid Åbo Akademi föreläser på vernissagen om CCUS och arbetet med CO2Zero.
CO2 Zero Martin Lima de Faria 2021
Öppettider
Onsdag – fredag 14-18
Lördag – söndag 12-16
Visningar
Visning av utställningarna sker på följande tider:
Onsdag – fredag kl 17.00
Lördag – söndag kl 14.00
För info
Martin Lima de Faria
0709-183846
www.martinlimadefaria.com
I utställningen finns även en vidareutveckling av Livet, Varsågod, Börja! - megafonen som firade barns födslar - som nu firar socialt hållbarhet, och kalligrammen Autogram, samt Trilans och The Globe of Action som båda är work-in-progress pedagogiska visualiseringar av hållbarhetsmålens balanser.
The Globe of Action (prototyp) är ett hittills konfidentiellt, pedagogiskt verktyg som visualiserar de globala målen och baserar sig på bl.a. SEI-matrisen för hur de globala hållbarhetsmålen ger synergier till varandra. Syftet är att hjälpa beslutsfattare till strategiskt hållbara beslut. På vernissagen föreläser forskare Henric Carlsen, Stockholm Environment Institute (SEI) om deras Cross Impact matris och arbetet med The Globe.
UPPSALA KONSTNÄRSKLUBB Kulturkvarteret Walmstedtska | Sysslomansgatan 1, 753 10 Uppsala | Visa på karta | uppsalakonstnarsklubb.se | facebook.com/uppsalakonstnaersklubb | Instagram: @uppsalakonstnarsklubb | kontakt[at]uppsalakonstnarsklubb.se
Öppettider under utställningsperioderna:
Onsdag – fredag kl. 14–18
Lördag och söndag kl. 12–16